Неділя, 9 грудня

«Знаєте, яке в мене почуття? Ніби я – всередині пісні, розумієте?», – казав один із головних героїв «Володаря перснів» Семвайз Ґемджі. І виходить, у чомусь він був правий. Адже світ фентезі, який свого часу був створений Джоном Толкіним, сьогодні дійсно може перетворитися на музику: оркестр НАОНІ активно працює над створенням власної історії пошуків та шляху – фентезі-шоу «Володарі стихій». Щоправда, у планах музикантів – дійти не до Мордору, а до трьох українських міст.

Роман британського письменника починається в Ширі, де Фродо Беґінз успадковує той самий перстень від свого дядька Більба. Цікаво те, що обидва нічого про його походження не знають. А ось в українській реальності все вийшло більш закономірно: проект музичного фентезі-шоу «Володарі стихій» набирає найбільшу кількість балів у конкурсі від Українського культурного фонду (УКФ), унаслідок чого музиканти отримують довгоочікуване та необхідне фінансування на свої проекти. Отже, замість Ширу – Україна, Більбо змінюється на УКФ, а НАОНІ отримує заслужений дарунок замість Фродо. Щоправда, точно розуміючи, що саме з цим необхідно робити. Так починається історія альтернативного, українського та, головне, музичного світу фентезі.

Хоча, містики та магії вистачає й у реальному житті. Так автор проекту, музикант Олесь Журавчик, розповідає, що концепція шоу прийшла до нього… уві сні. І тут Толкіну варто було б трохи приревнувати, адже Фродо та все Братство відходять на другий план – НАОНІ бере за основу дещо іншу, свою, хоча й доволі подібну, історію.

Згідно з легендою, яку взялися реалізувати за допомогою самих лише інструментів, тисячі років тому Коло Мольфарів, які були хранителями чотирьох стихій, розмірковували над питанням захисту від темних сил. У результаті тривалого обговорення було вирішено: енергію Води, Землі, Вогню та Повітря сховати в чотирьох артефактах, а Дух стихій – у чотирьох оберегах. Душі стихій закодували в Музичні Зерна Мелодій та передавалися з покоління в покоління. Майже, як перстень, який дістався Фродо.

Однак, головне зовсім не це: хранителі знали, що колись настане Світла Ера Людей-творців, які будуть носіями нового світогляду та пробудять усі стихії, граючи музику своїх почуттів та сердець на особливих музичних інструментах. І, схоже, цей час дійсно вже недалеко.

Прокинувшись, автор проекту, який фактично приміряв на себе роль класика фентезі, занотував ідею, і вже за кілька днів домовився про співпрацю з очільником Національного оркестру народних інструментів Віктором Гуцалом. «Ця програма демонструє можливості українських народних інструментів у сучасній музиці. Кожна зі стихій асоціюється з певним музичним інструментом. Вони гармонійно переплітаються між собою, і це відображається в музиці. Раніше люди не вважали народні інструменти актуальними – вони думали, що це лише традиції, які залишились у минулому. Проте, ці інструменти пройшли величезний шлях у своєму розвитку – нині звучать стало та вишукано. На них можна грати будь-яку музику в різних стилях. Український народний інструментарій останнім часом використовують не тільки оркестри, а й сучасні гурти. Він додає їхній музиці особливого драйву та колориту. Це чудово, оскільки слухачі розуміють, що це може працювати, а не лежати у вітринах музеїв», – пояснює метод та інструменти створення магії зі сну керівник та головний диригент оркестру.

Як і має бути в будь-якому хорошому та поважаючому себе фентезі, кожна стихія має свого володаря, охоронця та хранителя. У музичній інтерпретації на цю роль були обрані чотири солісти, кожен із яких віртуозно володіє певним інструментом чи класом. Так Землею керуватиме Петро Сказків, який грає на цимбалах, скрипалем та хранителем Вогню буде Олександр Божик, а легкість та мелодійність Води зіграє бандурист Георгій Матвіїв. Повітря ж взяв на себе сам автор проекту, той самий, якому фентезі, ніби за якоюсь легендою, прийшло уві сні.

Але поспати, домовитися з іншими музикантами та проанонсувати свій проект – це далеко не все. Принаймні, якщо автори планують підтвердити гучні та амбіційні заяви про майбутню музичну феєрію. Розуміють це й вони самі: від учасників українського аналогу «Братства персня», до тих, завдяки кому шоу стає повноцінним та, напевно, взагалі можливим.

Приготування музичного фентезі починаються з самого ранку. Кількість днів до прем’єри зменшується, а складні моменти місцями ще потребують доопрацювань. Хіти минулих десятиліть за секунди змінюються на фольклорні мелодії, Nirvana раптово починає лунати мовою скрипки та кобзи, а «Богемна рапсодія» Queen живе з-поміж струн бандури. Чи таке фентезі створював той самий Толкін? Звісно, ні. Але ж і жанр живе лише тоді, коли його насичують чимось новим, незвичним, парадоксальним та фантастичним.

НАОНІ та Фродо, Український культурний фонд та Толкін – усе це змішалось у щось, що водночас інтригує та насторожує. Щось, що вимагає з наполегливістю Ґолума відшукати істину та відповісти: що буде, якщо прибрати з уявлення про це шоу, уже, мабуть, набридлого вам Толкіна, якщо залишити саму ідею та те, як намагаються її реалізувати українці? Не асоціювати весь проект із досвідом класиків минулого? А буде те саме фентезі. Бо воно, на щастя, не має меж, і існуватиме доти, доки володарі стихій стримуватимуть сили зла в Одесі, Івано-Франківську та Києві.

Текст: Дмитро Журавель

Фото: Іван Печений

Залишити коментар