Четвер, 19 вересня

Концепція фестивалю «Острів Європа» зародилася у 2015 році, коли літераторки Катерина Калитко та Анна Вовченко створили однойменний проєкт, покликаний звертати увагу на важливість «малих» та «камерних» літератур Європи. За приклад можна навести українську – як таку, що не має можливості повноцінно стати відомою у світі через порівняно невелику кількість носіїв мови та відсутність достатньої кількості перекладів загальнодоступними мовами. Але не можна нівелювати важливість таких літератур, бо саме вони є тими ядрами, що утворюють та рухають великі сенси літератури як такої.

Не дивно, що в час, коли Україна поступово повертає собі ім’я істинно європейської держави, така концепція переросла в повноцінний міжнародний літературний фестиваль із географічним центром у Вінниці, де з 13 до 16 червня вже другий рік поспіль проходив фестиваль.

Завдяки співпраці ГО «Культурний Кампус» і департаменту культури Вінницької міської ради, за підтримки Українського культурного фонду та численних партнерів, протягом трьох із половиною днів на десяти локаціях Вінниці вдалося провести понад 35 подій, які відвідало майже 1 500 осіб.

Лейтмотивами «Острова Європа» у 2019-му стали дві важливі річниці: 100-річчя проголошення Акту Злуки УНР і ЗУНР та 30-річчя падіння Берлінської стіни. Протягом фестивальних днів говорили про роль мистецтва у «зшиванні» націй та утвердження свободи.

Поетичні читання у вкрай атмосферних місцях, тематичні дискусії, авторські зустрічі, презентації, музичні виступи, вечірні перформанси за участю відомих європейських та українських інтелектуалів створили у Вінниці ритм літературного безвізу.

Розпочався фестиваль на Майдані Незалежності, що в самому серці Вінниці, відкриттям виставки про класика їдишомовної літератури, вінничанина Іцхака Йоеля Лінецького та концертом гурту єврейських наспівів «Knafaim».

«Острів Європа»: фестиваль

Протягом усього фестивалю Майдан був насправді інтелектуальним осередком. Так, тут презентували книгу «Де трава зеленіша» Наталки Доляк та влаштовували авторські зустрічі з іноземними гостями фестивалю: Драґіцою Райчич зі Швейцарії, Юлією Цімафєєвою з Білорусі, Міруною Владою з Румунії, Луціє Фаулеровою з Чехії, Мацеєм Плазою й Александрою Зєлінською з Польщі, Яношем Афрою з Угорщини.

«Острів Європа»: фестиваль

На Майдані Незалежності розмовляли й про кримськотатарську літературу – тут тривали дискусії про єврейську культуру, права жінок, європейські цінності та виклики.

Атмосферною та самодостатньою локацією для поетичних читань стали Сходи на Кумбарах, що ведуть просто до вод Південного Бугу. Тут відвідувачі слухали поезію знакових письменниць сучасної літератури: Катерини Калитко, Катріни Хаддад, Юлії Мусаковської, Юлії Броварної, Катерини Міхаліциної та Ірини Старовойт.

«Острів Європа»: фестиваль

Прибутковий провулок на вулиці Соборній, який фактично здобув собі назву та нову асоціацію завдяки фестивалю, теж став поетичним осередком. Між двома колишніми прибутковими будинками звучала поезія авторів, чия творчість уже стала культовою: Юрія Іздрика, Оксани Забужко, Наталки Білоцерківець та Миколи Рябчука. Митці збирали аншлаги.

«Острів Європа»: фестиваль

Одна з автентичних кімнат садиби Боруха Львовича (вона ж – колишня Канцелярія Генерального отамана Симона Петлюри) об’єднала учасників дискусій про єдність, ідентичність і Соборність. Тут проходили розмови «Острів народжує материк: східноєвропейський ландшафт та ізраїльські класики» за участі Анатолія Кержнера, Сяргея Шупи та «Мости замість стін: 100 років злуки» за участю Катерини Калитко, Аліма Алієва, Катріни Хаддад та Миколи Рябчука, модерувала Тетяна Терен. В останній день фестивалю у дворі садиби пройшов велелюдний авторський вечір Оксани Забужко із презентацією книжок авторки: «І знов я влізаю в танк» та «Після третього дзвінка вхід до зали забороняється».

Цьогоріч сприятливі погодні умови дозволили провести ще один важливий та емоційний захід – кримськотатарські музично-поетичні читання «Зелений острів» (так історично кримці називали свою рідну землю) на острові Кемпа за участі поеток Сеяре Кокче, Аліє Кенже-Алі, які нині проживають у Криму, та співачки Весни Касерес із Чехії. Голос Кримського півострова перформативно зазвучав на колишньому Вінницькому півострові: такою формою акціоністського мистецтва організатори фестивалю засвідчили материкову єдність та підтримку кримськотатарському народові та його довгій боротьбі за культурні й політичні права. Символічно виглядали яскраво-червоні ниті, якими учасниці під час перформансу були візуально відгороджені від слухачів.

«Острів Європа»: фестиваль

Як ще одна літературно-інтелектуальна локація була задіяна Тераса Книгарні «Є», на якій відбувалися лекція Ірини Старовойт, презентація книги «Жінка в Берліні» за участю Роксоляни Свято та Оксани Луцишиної, а також зустріч із лауреатом премії Міста літератури ЮНЕСКО Петром Яценком.

«Острів Європа»: фестиваль

Була на «Острові Європа» й дитяча територія – Бібліотека №1: тут Галина Ткачук, Катерина Міхаліцина та Ольга Мельник із «Видавництва Старого Лева» проводили майстер-класи для дітей, читали дотепні вірші та пояснювали, чому варто піклуватися про довкілля.

Ресторан «Red Zeppelin» і бар «Бутлегер та Душечка» обирали ті відвідувачі фестивалю, які прагнули вечірньо-нічного поєднання поезії та музики. Дмитро Лазуткін та Борис Севастьянов привезли до Вінниці музично-поетичний проект «ARTЕРІЯ», а Павло Коробчук і гурт The Velvet Sun – театрально-музичний спектакль «Емі Вайнгауз. Тіло та душа».

Уже традиційною вечірньою open-air локацією для музично-поетичних перформансів став сад музею Коцюбинського. У фестивальні надвечір’я сад звучав акустикою, мантрами, електронікою, обрядовою та експериментальною музикою.

У передостанній день фестивалю тут відбулася прем’єра нової програми «Кораблі» львівського акустичного гурту «Три кроки в ніч», створена на вірші українських поетів,

На завершення дня легенда української літератури Юрій Іздрик представив свою унікальну програму «Izdryk:Live» – вірші, мантри, історії про любов та смерть у супроводі електронної музики.

«Острів Європа»: фестиваль

Кульмінаційною точкою й одночасно закриттям фестивалю став концерт Мар’яни Садовської – львів’янки, яка нині живе та виступає переважно за кордоном, де її називають «Українською Бйорк». Пані Мар’яна презентувала програму «Ніч лише починається», яка об’єднує традиційну обрядову та експериментальну музику, а також поезію та сторітелінг під акомпанемент фортепіано та iPad. Це був найбільш відвертий, драматичний і водночас інтимний концерт, що перетворив сад Музею Коцюбинського на зону справжнього катарсису.

«Острів Європа»: фестиваль

Текст: Андрій Хаєцький

Фото: офіційний сайт фестивалю

Залишити коментар