Четвер, 12 грудня

Український дизайнер і архітектор Сергій Махно з творчим колективом своєї студії Sergey Makhno Architects підкорюють світ, змінюючи уявлення про оформлення приміщення. Студія реалізувала близько 600 проєктів в 17 країнах світу. Отримала 67 нагород, серед яких: Best Interior Design Apartment, SBID(The Society of British and Internationa), Art Space, Red Dot Design Award, The International Property Awards, The Architecture MasterPrize та інші.

Студія має три напрями роботи: архітектура, дизайн інтер’єрів, предметний дизайн. Усі предмети інтер’єру, створені студією, мають назву, допомагають власнику будинку знайти особистий простір і відтворити гармонію. Сергій вважає, що інтер’єр – це не про придбання меблів, а про життя з фантазією. Підтримка концепції ресайклінгу, філософії вабі-сабі, української традиції дозволяють студії Sergey Makhno Architects створювати речі, які західні фахівці називають трендом.

Сергій Махно розповів Opinion про своє захоплення японською культурою, про «душу» та ім’я предметів, збереження та шанування української традиції в сучасному дизайні.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Розкажіть, коли вирішили займатися дизайном?

Скільки себе пам’ятаю, у мене завжди було бажання творити, створювати. Але я не відразу зрозумів, що саме хочу створювати. Спочатку малював – був одним із перших в Україні графіті-художників. Потім батько мого друга запропонував мені оформити свою кав’ярню. Я самостійно розробив ідею, концепцію закладу, дизайн, меблі та декор. Саме тоді вперше відчув, як це, втілювати свої ідеї в життя. І закрутилося.

Як на вашій творчості позначилася традиційна українська культура?

Українська культура і є моєю творчістю. Я з дитинства захоплювався українськими традиціями. Досі пам’ятаю глиняні глечики у бабусі в селі, із яких пив парне молоко. Моєю першою колекцією були старі глечики, які я збирав у дворі, мив, розставляв. Я називаю стиль, у якому ми працюємо – сучасним українським. Завжди вірив, що це та особливість, яка виділить наш дизайн у світі – те, чим ми будемо цікаві. Зараз світові дизайн-видання одне за іншим називають український таким, що незабаром буде задавати тренди в усьому світі.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Який проєкт став для вас справжнім викликом?

У нас рідко бувають проєкти, у яких немає викликів. Розробка інтер’єру для компанії «DTEK» – найбільшого приватного інвестора в енергетику країни – отримала назву «Академія ДТЕК» та стала викликом за часом реалізації. Нам потрібно було зробити декор приміщення – це три тисячі квадратних метрів за півроку. Навіть я, при всьому своєму оптимізмі, не особливо вірив, що це реально.

Або ще нещодавній челендж – участь у найбільшій меблевій виставці Isaloni 2019, де у нас був власний стенд із нашим авторським світлом. Часу на підготовку обмаль, а завдань – купа.

Особистий виклик – це будувати для себе, зробити комфортне житло для сім’ї, не поступившись при цьому своїм бажанням і смакам.

Іноді проєкти розтягуються на стільки, що головний виклик – витримати та довести до кінця.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Ви стверджуєте, що з речами можна розмовляти…

Сучасний ринок настільки різноманітний, що людина втрачає цінність предметів. Як можна не втратити цінність, коли у вази, яка тобі сподобалася, ще є тисячі ідентичних «братів» та «сестер». Але якщо це авторський предмет, створений однією людиною для іншої, руками, в обмеженій кількості, без ідентичних родичів – тоді в нього є душа.

Краса предмета знаходиться всередині, а не зовні. Коли ми починаємо по-іншому дивитися на простір, бачити в ньому щось більше, ніж просто місце «поспати», тоді й приходить розуміння, що нас повинні оточувати речі живі, справжні.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Що є головним при створенні предметів дизайну? Краса, гармонія, функціональність?

Усе разом. Красива й незручна річ нікому не потрібна, а зручна й негарна – нікому не цікава.

Існує таке правило: кожен дизайнер повинен створити свій зручний і оригінальний стілець. Мій стілець ще не створений.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Розкажіть, будь-ласка, як ви почали захоплюватися японською культурою, філософією вабі-сабі, положення якої відтворюєте в дизайні оселі.

Зацікавленість Японією виникла в мене ще за часів юнацтва, коли я займався карате. Із того часу вивчаю цю культуру. Уже п’ять разів був в Японії, і не планую зупинятися.

Чіткого визначення вабі-сабі не має; у перекладі воно означає «скромна простота». Це японський погляд на прекрасне з втіленням аскетичної пустельної краси, культом природних форм, недосконалих речей та непостійності. Основними принципами філософії вабі-сабі є простота, відсутність випадкових речей, вторинність форми, асиметричне розташування декоративних елементів. Головне – це краса предметів ручної роботи та використання природних матеріалів.

Також ми виготовляємо посуд за технікою японської кераміки раку. Раку ми любимо за натуральність і красу в недосконалості. І за несподіванку. Ніколи напевне не знаєш, що вийде в результаті. І в цьому магія.

Також, наприклад, дуже любимо цікаву техніку відновлення металів – теж непередбачуваний момент. 50 % результату залежить від майстра, усе інше – природа.

Японія дуже вплинула не тільки на мою творчість, але й на мене як на особистість.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Чи складно поєднувати українську та японську традиції?

Насправді, в наших культурах є багато спільного. Наприклад, керамічна традиція. Українцям, на жаль, не вдалося пронести цю традицію крізь історію на тому рівні, як це вийшло у японців. Але, тим не менше, кераміка завжди була в Україні, і зараз активно відроджується.

У нас немає мети з’єднувати українську та японську культури. Швидше, ми розділяємо філософію краси в недосконалому та пропускаємо її через наш побут, наші традиції, почуття. Саме тому злиття цих традицій виходить органічне.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Проєкт вашої квартири «Wabi Sabi Apartment» став переможцем декількох конкурсів. Як він зародився?

Я створив цю квартиру для своєї сім’ї: дружини Влади та трьох синів. Спочатку плакали всі: і дружина, і мама, і теща. Але в нас патріархат, тому я наполіг на своєму баченні – і не помилився. Зараз вся сім’я вважає квартиру дуже навіть затишною. Фото дизайну опублікували сотні дизайн-видань; вона виграла кілька міжнародних конкурсів.

Це двоповерхові апартаменти, у яких концептуально поєднані стихії природи: земля як глина на стінах; повітря як підґрунтя розташування простору між об’єктами й кімнатами; вогонь і вода в символіці елементів декору. Також у квартирі є дерева бонсай і невеликий сад на даху.

Стіни квартири виконані в техніці, яка використовувалася ще в хатах-мазанках. Штукатурку замішували з глини, кінського кізяка, кінського волосся та тирси. Також тут дерев’яна підлога, меблі з ясеню та дубу, на стелі у вітальні – балки зі старовинного хліва. Тут багато сучасного арту – я завзятий колекціонер. І кераміка, яка дає особливе тепло.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Кожен із ваших світильників має не тільки свою історію, а й назву: Makivka Ice, Ochi, Sopilka, Prianyk small, Zerno, Zhuk, Grusha. Розкажіть, будь-ласка, як ви даєте ім’я речам?

Велика частина наших світильників виготовляється з кераміки, ліпиться вручну. Наприклад, одним із нових світильників є настільна лампа Ochi. Ми створили цю лампу, щоб у будинку завжди були добрі, теплі очі, які будуть наглядати за ним. І ще це символ того, що все, що ми робимо – і хороше і погане – видиме. Ідея світильника прийшла дуже легко, як це іноді буває. Я їхав в офіс уранці й в голові з’явилася форма: кругла голова та очі-лампочки. В офісі зробив замальовку, відправив ескіз у керамічну майстерню, і до вечора вже був перший прототип.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Ви продовжуєте спадщину українського майстра Василя Омельяненка та створюєте зооморфні керамічні скульптури схожі на мистецькі іграшки. Скульптури яких тварин ви виготовили?

Так, ми продовжуємо традицію української зооморфної кераміки. Наша нова колекція «Дідо. Карпатська серія» зібрала різних звірів, є і ведмеді – королі води, леви-лембіки – хранителі часу, овечки, що символізують страх і боротьбу з ним. У кожного персонажа – свій характер, професія, захоплення, своя доля. Це була велика сім’я, яка народилася в Києві та розсипалася по всій Україні.

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Як вважаєте, в Україні існує поняття подібне датському хюгге?

Поняття українського дизайну тільки формується – це Ukrainian contemporary. Тут наявні і мінімалізм, і затишок, і натуральні матеріали, і традиції, і сучасне мистецтво. Це стиль, який ми самі створюємо та в якому живемо.

Як на вашу думку, чому речі з традиційною українською тематикою популярні на Заході?

Це як ковток свіжого повітря. Щось нове, незрозуміле, але від того й цікаве.

Я не думаю про те, що зараз у тренді, роблю те, що мені подобається, що мені цікаво самому. Я багато подорожую, багато бачу, тому відчуваю, що буде цікаво в найближчий час. Займаючись справою з любов’ю, завжди виходить більше, ніж просто «добре».

Дизайнер Сергій Махно: «В українській та японській культурі багато спільного»

Розмовляла Олена Скалацька

Фото надані Сергієм Махном

Залишити коментар